De gezonde mediterraanse voeding en The Potluck Company

De kenmerken van Mediterrane voeding

De traditionele mediterrane voeding wordt gekenmerkt door een culinaire eenvoud en een zekere soberheid. Bij de maaltijd wordt alcohol, voornamelijk wijn en veel water gedronken. Om zoveel mogelijk van de voordelen van de oorspronkelijke mediterrane levensstijl te genieten, is het ten slotte ook belangrijk een zekere regelmaat, rust en gezelligheid in de maaltijden te brengen.

Hoe geef ik een gezond mediterraan tintje aan mijn voeding?

In de traditionele mediterrane keuken vormen plantaardige voedingsmiddelen de basis van elke maaltijd. 

  • Aardappelen, brood, deegwaren of rijst. Beperk wel de hoeveelheid koolhydraten.
  • Groenten zijn altijd overvloedig aanwezig in mediterrane schotels. Geef zoveel mogelijk de voorkeur aan eenvoudig bereide, dagverse seizoengroenten (300 g per dag). Alle groenten kunnen aan bod komen.
  • Neem regelmatig rauwkost. Zeker in de zomer biedt een gevarieerde salade een aangename verfrissing bij of na de maaltijd. Een handje noten of zaden zorgt voor een gezonde "finishing touch".
  • Fruit is het dessert bij uitstek maar kan ook tussendoor (2 tot 3 stukken per dag).
  • Herontdek de talrijke lekker culinaire mogelijkheden van peulvruchten (bv. linzen, kikkererwten, spliterwten) 
  • De mediterrane keuken is geen vegetarische keuken. Vlees is dus toegestaan maar met mate (100 g per dag). Geef de voorkeur aan magere vleessoorten zoals gevogelte. Af en toe een ei kan ook. Vervang vlees regelmatig door vis (minimum 2 maal per week). 
  • Olijfolie is de voornaamste bron van vetten in het Middellandse Zeegebied. 
  • Varieer regelmatig met verse kaas, yoghurt en andere gefermenteerde melkproducten. Pittige yoghurtsausen zijn geen onbekenden in het zuiden.
  • Zoetigheden met suiker of honing worden beperkt tot bijzondere gelegenheden.
  • In het bijzonder rode wijn is doorgaans dagelijkse kost in de "Méditerrannée" maar wijn wordt steeds in matige hoeveelheden gebruikt en enkel bij de maaltijd (1 tot 2 glazen wijn per dag). Een overmatig alcoholgebruik is nooit te verantwoorden. 
  • Breng op smaak met kruiden en zuivere zeezout. Smaakmakers zoals knoflook, uien, citroen, rozemarijn, salie, tijm, peterselie, basilicum en oregano geven die typische zuiderse toets. 

Een mediterraan dieet

De bestanddelen van een mediterraan dieet zijn: veel vis, groente, fruit, bonen, granen, noten en olijfolie. 
Verder bevat het mediterraan dieet weinig melkproducten, aardappelen, rood) vlees, alcohol en verzadigde vetten.

The Potluck Company

The Potluck Company staat bekend om biologische gezonde Italiaanse producten. Vanuit de overtuiging dat goede ingrediënten belangrijk zijn voor het eindresultaat en er hiervoor maar een paar nodig zijn, hoeft het dus geen grote moeite te zijn om iets lekkers klaar te maken. The Potluck Company wil hierin graag helpen door iets goeds aan te bieden. Geholpen door een eerlijke Italiaanse coöperatie, die tevens haar maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus neemt binnen de regio, is het mogelijk om er samen iets moois van te maken.Het spreekt voor zich dat al deze producten kleinschalig en met vakkennis zijn geproduceerd. 

Bekijk het assortiment dan de gezonde producten op 

http://potluck.eu/

Waardeert u onze website, like ons dan op Facebook

 

Dit artikel is 2204 keer gelezen!

One thought on “De gezonde mediterraanse voeding en The Potluck Company

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12345

Populair