Broccoli en gezondheid

Oorsprong

De oorsprong van de broccoli is te vinden in Klein Azië (het huidige Turkije), waar zo’n beetje de hele koolfamilie haar wortels heeft. Omdat de plant evengoed gedijt in mildere klimaatzones, wordt broccoli tegenwoordig op grote schaal verbouwd in Italië en Spanje. Tijdens de maanden augustus, september en oktober is er zelfs een beetje Franse, Engelse en Belgische broccoli op de markt.

Veroudering

Broccoli staat bekend om zijn vele goede eigenschappen zoals het voorkomen van kanker en versterken van het immuunsysteem. Volgens nieuw Amerikaans onderzoek vertraagt deze groente ook de effecten van het verouderingsproces. Broccoli bevat de chemische stof sulforafaan. Onderzoekers ontdekten recent dat deze stof anti-oxidanten en enzymen in immuuncellen activeert. Dit proces voorkomt dat vrije radicalen cellen beschadigen. 
Beschadigde cellen worden als de belangrijkste oorzaak van verouderen gezien. Ze leiden tot ouderdomsziekten als verstopte slagaders, reuma, suikerziekte en een zwakker immuunsysteem. Vrije radicalen ontstaan door normale lichaamsprocessen als de omzetting van voedsel in energie.

Voedingsstoffen

Broccoli is de koning van de kruisbloemige groenten, en heeft meer beschermende kwaliteiten dan eender welke andere koolsoort. Broccoli is rijk aan praktisch elke vitamine die je kan denken: A, B’s, C, E en K. De enige vitamines die in broccoli ontbreken is D (die door het lichaam aangemaakt wordt onder invloed van zonlicht) en B12 (die alleen door bacteriën aangemaakt wordt). Behalve deze bevat broccoli alles, zowel de macromineralen als calcium, magnesium en kalium, evenals de sporenelementen zink, ijzer, koper…..

Werking bij kanker

Broccoli heeft zijn reputatie voor een deel te danken aan een bijzondere ziektebestrijdende stof die erin voorkomt: sulforafaan. Uit onderzoek is nu gebleken dat sulforafaan een nòg gunstiger werking heeft dan werd aangenomen. De stof blijkt meer kankerbestrijdende eigenschappen te hebben, effectief te zijn bij het voorkomen van maagzweren en wellicht de kans op hartklachten te kunnen verkleinen. Dat is bijzonder goed nieuws voor liefhebbers van groentekiemen: een kleine 30 gram broccolischeuten bevat tot vijftig keer meer sulforafaan dan de hele groente. Reden genoeg dus om broccoli en verwante kruisbloemige groenten te eten – zoals spruitjes, kool, bloemkool en boerenkool – en daarnaast de kiemen van broccoli en bloemkool. Onderzoekers melden dat sulforafaan, een stof die van nature in hoge concentratie voorkomt in broccoli en in broccolischeuten, een krachtig effect heeft tegen de bacterie Helicobacter pilori die verantwoordelijk wordt geacht voor een groot deel van de maagzweren en de maagkankers. Voorlopig is dit effect alleen aangetoond in het laboratorium met gezuiverd sulforafaan, maar de onderzoekers gaan verder. Ze hopen eenzelfde effect te kunnen aantonen met een normaal dieet waaraan broccoli wordt toegevoegd. Bepaalde bestanddelen in broccoli zouden blaaskanker kunnen voorkomen of het verloop ervan kunnen vertragen. Broccoli hoort dus eveneens thuis in het rijtje “pharmafoods” of geneeskrachtige voedingsproducten. Twee of meer porties broccoli per week eten, vermindert het risico op blaaskanker met 44 %. Bovendien is gebleken dat blaaskanker minder voorkomt bij bevolkingsgroepen (onder meer in Azië die veel kool eten in al zijn vormen) die veel koolsoorten eten. Ook al zijn jonge broccolischeuten het rijkst aan glucosinolaten. 

Door: Simon Koorengevel

Waardeert u onze website, like ons dan op Facebook

 

Dit artikel is 1714 keer gelezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12345

Populair