Waarom vrije radicalen schadelijk voor je zijn, leg ik hier duidelijk uit!

Wat zijn vrije radicalen?

  • Waarom zijn zij schadelijk voor het menselijk lichaam?
  • En hoe kan vitamine E en andere antioxidanten het lichaam helpen te beschermen tegen schade door vrije radicalen?
  • Waarom is het eten van 5 tot 8 stuks antioxidant rijke vruchten en groenten per dag gezond?

Fysiologie / Chemie

Om de interactie tussen die vrije radicalen en antioxidanten te begrijpen, zul je eerst moeten begrijpen hoe de cellen en moleculen werken. Hier is een (zeer) korte cursus Fysiologie / Chemie.

  • Menselijk lichaam bestaat uit cellen
  • Cellen zijn samengesteld uit verschillende moleculen
  • Moleculen bestaan uit één of meer atomen van één of meer elementen verbonden door chemische verbindingen
  • Atomen bestaan ​​uit een kern, neutronen, protonen en elektronen.

Het aantal protonen (positief geladen deeltjes) in de kern atomen bepalen het aantal elektronen (negatief geladen deeltjes) rondom het atoom.

Elektronen zijn betrokken bij chemische reacties en is de stof  die atomen bindt met de moleculen. Elektronen omringen een atoom in een of meer schalen. De binnenste schaal is vol wanneer het twee elektronen heeft. Wanneer de eerste schaal vol is, beginnen de elektronen de tweede schaal te vullen. Wanneer de tweede schaal acht elektronen heeft is hij vol, enzovoort.

Gedrag van een atoom

De belangrijkste structurele kenmerken van een atoom voor het bepalen van het chemische gedrag is het aantal elektronen in de buitenste schil. Een atoom die een volledige buitenmantel heeft zal de neiging hebben geen chemische reacties te hebben. Atomen streven er naar de maximale stabiliteit te bereiken. De atoom zal proberen de buitenste schaal aan te vullen.

Aanvullen of verliezen van elektronen ofwel het vullen of legen van de buitenste schaal.

Atomen delen elektronen door binding met andere atomen om de buitenste schaal te voltooien. Atomen voltooien vaak hun buitenste schalen door het delen van elektronen met andere atomen. Door het delen van elektronen, worden de atomen met elkaar verbonden (als een magneet) en voldoen aan de voorwaarden van maximale stabiliteit van het molecuul.

Hoe ontstaan vrije radicalen?

Normaal zullen verbindingen niet splitsen en de moleculen elkaar niet verlaten met een oneven, ongepaard elektron. Maar als zwakke bindingen splitsen, worden vrije radicalen gevormd. Vrije radicalen zijn zeer onstabiel en reageren snel met andere verbindingen omdat deze proberen de benodigde elektronen stabiliteit weer te verkrijgen. In het algemeen zullen de vrije radicalen de dichtstbijzijnde stabiele molecuul aanvallen, en het elektron "stelen" . Wanneer de "aangevallen" molecuul zijn elektron verliest, wordt een atoom weer zelf een vrije radicaal en het begin van een kettingreactie. Nadat het proces is gestart, kan het uiteindelijk resulteren in verstoring van een levende cel.

Sommige vrije radicalen ontstaan ​​tijdens het normale metabolisme (afvalstoffen van voedingsstoffen). Soms doelgericht door de immuunsysteemcellen om virussen en bacteriën te neutraliseren. Ook kunnen omgevingsfactoren zoals vervuiling, straling, sigarettenrook en herbiciden vrije radicalen veroorzaken.

Normaal gesproken kan het lichaam omgaan met vrije radicalen, maar als antioxidanten niet beschikbaar zijn, of wanneer de hoeveelheid vrije radicalen te groot worden, kan schade ontstaan. Deze schade door vrije radicalen vergroot naarmate je ouder wordt.

Hoe kunnen we de schade van vrije radicalen voorkomen of tegen gaan met antioxidanten?

Van de antioxidanten vitamine C en E, worden verondersteld dat ze het lichaam helpen te beschermen tegen de destructieve effecten van vrije radicalen. Antioxidanten neutraliseren vrije radicalen door het doneren van een van hun eigen elektronen en daardoor het elektronen "stelen" stopt. De antioxidanten zelf worden geen vrije radicalen door het doneren van een elektronen, omdat ze stabiel zijn in beide vormen. Ze fungeren als buffers, waardoor cellen en weefsels die op cellulair niveau schade kunnen lijden, de ziekte helpen voorkomen.

Vitamine E

De meest voorkomende vetoplosbare antioxidant in het lichaam. Een van de meest efficiënte kettingreactie brekende antioxidant die beschikbaar is. Primaire verdediger tegen oxidatie. Primaire verdediger tegen lipidenperoxidatie (creëren van instabiele moleculen die meer zuurstof bevatten dan gebruikelijk).

Vitamine C

De meest voorkomende wateroplosbare antioxidant in het lichaam. Het werkt voornamelijk in cellulaire vloeistof en van bijzonder belang in de strijd tegen vrije radicalen, veroorzaakt door vervuiling en sigarettenrook. Het helpt ook om vitamine E weer in zijn actieve vorm te krijgen.

Antioxidanten en Ziektepreventie

Hartziekte. Vitamine E beschermt tegen hart- en vaatziekten door het verdedigen tegen LDL oxidatie, slagaderverstopping en plaquevorming.

Kanker. Vele studies hebben veel vitamine C inname gecorreleerd met een lage kanker, met name kanker van de mond, strottenhoofd en de slokdarm.

Eet Groenten en Fruit!

De antioxidanten worden gebruikt om het lichaam te beschermen tegen schade door vrije radicalen. Het lange termijn effect van grote doses van deze voedingsstoffen is niet bewezen. Wees voorzichtig met teveel antioxidanten in voedingssupplementen. De overige goede voedingsstoffen in natuurlijke bronnen van antioxidanten kunnen ook verantwoordelijk zijn voor de gunstige effecten. De beste manier om voldoende antioxidanten en voedingsstoffen binnen te krijgen is door middel van een evenwichtige voeding die bestaat uit 5-8 stuks fruit en/of groenten per dag.

Hoop het hiermee duidelijk uitgelegd te hebben.

Door: Simon Koorengevel

Waardeert u onze website, like ons dan op Facebook

 

Dit artikel is 1887 keer gelezen!

Related Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12345

Populair