Zullen we een zware pil nemen of…

U kent vast wel iemand die depressief is en die u graag wilt helpen!

Gelukkig is er dopamine! Nee dopamine is geen pilletje. Dopamine wordt ook wel het "motivatie molecuul" genoemd. Lage dopamine niveaus kunnen leiden tot een gebrek aan motivatie, vermoeidheid, verslavend gedrag, stemmingswisselingen, depressiviteit en geheugenverlies.

Wat is dopamine?

Er zijn ongeveer 86 miljard neuronen in de hersenen. Ze communiceren met elkaar via de hersenchemicaliën. Deze noemen we neurotransmitters. Dopamine is een neurotransmitter die een belangrijke bijdrage levert aan de motivatie, productiviteit en focus.

Waar is dopamine voor verantwoordelijk?

Positief bij voldoende.

  • Het verhoogt onze drive, focus en concentratie.
  • Het stelt ons in staat om vooruit te plannen en impulsen te weerstaan, zodat we onze doelen kunnen bereiken. 
  • Het geeft ons de kracht om dingen te bereiken die we willen bereiken.
  • Het maakt ons competitief en zorgt voor de sensatie van de jacht in alle aspecten van het leven – het bedrijfsleven, sport, en liefde.
  • Dopamine is verantwoordelijk voor het goede gevoel.
  • Het stelt ons in staat om gevoelens van plezier, geluk, en zelfs euforie te hebben.

Negatief bij tekort.

  • Ongeconcentreerd, ongemotiveerd, lusteloos, en zelfs depressief.
  • Mensen met weinig dopamine missen een levenslust.
  • Ze vertonen een lage energie en motivatie, en vaak afhankelijk van cafeïne, suiker of andere stimulerende middelen om de dag door te komen.

Symptomen van tekort aan dopamine zijn vergelijkbaar met die van depressie:

  • gebrek aan motivatie
  • vermoeidheid
  • apathie
  • uitstelgedrag
  • onvermogen om plezier te voelen
  • laag libido
  • slaapproblemen
  • stemmingswisselingen
  • hopeloosheid
  • geheugenverlies
  • concentratiestoornissen

Negatief gedrag.

Sommige mensen die te laag gehalte aan dopamine hebben compenseren met zelfmoord gedrag om hun dopamine boost krijgen. Ander negatief gedrag kan leiden tot het gebruik en misbruik van cafeïne, alcohol, suiker, drugs, winkelen, seks, video games, online porno, machtsvertoon, gokken, of overmatig gebruik van internet.

Hoe kunt u Dopamine natuurlijk te verhogen

Er zijn tal van gezonde manieren om dopamine te verhogen. Je hoeft niet je toevlucht te nemen tot "sex, drugs en rock 'n' roll" om uw dopamine niveaus te stimuleren.

Hier is een lijst van voedingsmiddelen die dopamine verhogend zijn:

  • alle dierlijke producten
  • amandelen
  • appels
  • avocado
  • bananen
  • bieten
  • chocolade-
  • koffie
  • tuinbonen
  • groene bladgroenten
  • groene thee
  • bonen
  • havermout
  • zeedieren
  • sesam en pompoenpitten
  • kurkuma
  • watermeloen
  • tarwekiem

Voedingsmiddelen met een hoog natuurlijke probiotica zoals yoghurt, kefir en rauwe zuurkool kan ook de natuurlijke productie van dopamine verhogen. De gezondheid van uw darmflora is van invloed op de productie van neurotransmitters. Een overvloed aan slechte bacteriën maakt giftige bijproducten genoemd lipopolysacchariden die het niveaus van dopamine verlagen. Suiker verhoogd dopamine, maar dit is een tijdelijke boost, meer een voedselachtige drug.

Dopamine met lichaamsbeweging.

Lichaamsbeweging is één van de beste dingen die je kan doen voor je hersenen. Het stimuleert de productie van nieuwe hersencellen, vertraagt hersencel veroudering, en verbetert de doorstroming van voedingsstoffen naar de hersenen. Het kan ook uw niveau van dopamine verhogen en de andere "feel good" neurotransmitters serotonine en noradrenaline.

Dr. John Ratey

Dr. John Ratey, gerenommeerde psychiater en auteur van Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain, heeft uitgebreid de effecten onderzocht van lichaamsbeweging op de hersenen. In zijn onderzoek kwam naar voren dat lichaamsbeweging de basisniveaus van dopamine bevorderen en de groei van nieuwe hersencellen stimuleren. Je hoeft niet intensief te trainen om je hersenen  te bevorderen. Het maken van wandelingen, of het doen van zachte, no-impact oefeningen zoals yoga, tai chi of qi gong is al voldoende. Allen bieden krachtige voordelen voor het lichaam en de geest.

Verhoog dopamine met meditatie.

De voordelen van meditatie zijn bewezen in meer dan 1000 studies. Regelmatige meditatie verbeterd het vermogen om te leren, meer creativiteit en betere ontspanning.

Laat dit motivatiemolecuul floreren in uw lichaam!

Door: Simon Koorengevel

Bekijk de lezing van Dr. John Ratey

Waardeert u onze website, like ons dan op Facebook

 

Dit artikel is 2581 keer gelezen!

Related Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12345

Populair