Méér dan 6 gram zout per dag is prima! Weer een fabeltje minder!

Over welk zout heb ik het?

Als ik het over zout heb heb ik het over zeezout, Keltisch zeezout,  Himalayazout of vergelijkbaar. Keukenzout 99,99% natrium, hup de vuilnisbak in!

Waarom?

Omdat we vanuit de evolutie verwant zijn aan de zee hebben we in ons lichaam dezelfde mineralen nodig als het zout in de zee. In verband met alle vervuiling in de zee, geen voorkeur voor gewoon zeezout. Keltisch zeezout heeft de minste natrium 89% en is niet vervuilt. Verder zit zeezout vol met andere mineralen waar ons lichaam om vraagt. Dus zonder zout kan ons lichaam niet! Zouten zijn mineralen en worden verder ook zo besproken.

De werking van zout in ons lichaam?

Jetty van der Graaf, Orthomoleculair voedingsdeskundige legt de functie van zout uit.

Het zoutadvies van maximaal 6 gram is onzin!

Mineralenstofwisseling wordt vrijwel volledig gestuurd door uit cholesterol gevormde steroïden (cortisol). Dus geeft een verstoring in cholesterolgehalte ook een verstoring in de mineralenbalans. Bij een mens van zo’n 70 kg is gem. 250 gram zout aanwezig. De nieren filteren per 4 uur de hele zoutvoorraad. Dus per etmaal gaat de hele zoutvoorraad 6x ( = 1,5 kilo) door de nieren, deze moeten heel hard werken om alles terug te krijgen. Hierbij treedt altijd wat verlies op! Zou een paar gram meer in de voeding dan nog invloed hebben? Nee! Zout in de voeding heeft onder normale omstandigheden geen invloed op het buffersysteem van je bloed, een teveel wordt gewoon uitgescheiden door je nieren. Je bloeddruk kan ook echt niet explosief stijgen van een zak drop of chips. Hyponatriëmie (laag natriumgehalte in bloed) is onder marathonlopers een belangrijke wedstrijd-gerelateerde doodsoorzaak. Extreme hoeveelheden water drinken, zonder je zoutgehalte aan te vullen.

  • Hoofdpijn = zout tekort / water tekort
  • Obstipatie / constipatie = water tekort

De huid is ons grootste uitwisselingsorgaan! Als je veel in zee zwemt voel je je lekkerder en gezonder. Dit kan komen doordat je meer zout op kunt nemen, wat je dus ook nodig hebt. Zelfs zwemmen in de Dode Zee (met een extreem hoog zoutgehalte) is goed voor je gezondheid en ook om te genezen van diverse kwalen. Als dieren zoutstenen krijgen om aan te likken om hun zoutbehoefte aan te vullen, voor hun gezondheid, waarom mogen wij dan absoluut geen grammetje extra nemen? Dus laat je niet te veel regeltjes van hogerhand opleggen wat je wel en niet zou mogen eten. Vet mag, cholesterol moet!

Zout en water.

Zout kan dus ook geen kwaad en blijf vooral wel veel water drinken. Per dag minimaal 2 liter water nodig!

Waarom?

Dagelijks verlies van water.

  • circa ½ liter via de huid, (inactief, dus zonder zweten)
  • circa ½ liter bij de ademhaling
  • circa. ½ liter via de stofwisseling.
  • Ruim 1 liter nodig bij het ontgiften en uitscheiden van afvalstoffen.
  • Bij inspanning of sporten heb je dus nog veel meer nodig.

Veroudering.

Water tekort geeft een snellere veroudering. Denk maar aan al die cremes die er te koop zijn, beter voorkomen dus!!  De mens veroudert gemiddeld bijna twee keer sneller dan waarvoor we genetisch geprogrammeerd zijn. Genetisch zouden we 120 – 140 jaar kunnen worden.

Genezen met verstand, niet met medicijnen!

Waardeert u onze website, like ons dan op Facebook

 

Dit artikel is 6326 keer gelezen!

Related Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12345

Populair