Vitaminen, Mineralen en Anti-oxidanten. Waar zitten ze?

Waar vraagt je lichaam om?

Om gezond te leven kunnen we niet zonder de juiste bouwstoffen die nodig zijn voor het onderhoud van ons lichaam. In het artikel over cholesterol schreef ik al dat cholesterol de bouwstoffen transporteren in je lichaam, maar, dan zullen deze bouwstoffen wel aanwezig moeten zijn. 

Bewust uw eten kopen.

Gezonder leven begint door weer gezond zelf te gaan koken met onbewerkte producten, dus geen pakjes, sausjes, frisdranken, enz enz.. Als er al een etiketje op staat met wat er allemaal in zit. U hoeft het eigenlijk niet eens te weten. Het beste is gewoon deze producten in de supermarkt te laten liggen. Als er meer verse groenten gevraagd wordt gaan de supermarkten vanzelf meer inkopen. Uiteindelijk bepaalt uw vaak nonchalante koopgedrag wat er in de schappen ligt.

Probeer eens!

Neem de proef eens op de som met een verse groentesoep, snij eens wat diverse groente, champignons en gooi er desnoods 1 of 2 theelepels Keltisch zeezout doorheen, misschien een beetje oregano, kurkuma of andere kruiden die u lekker vindt. Geen keukenzout erin en geen bouillon blokje en proef de smaak die groente heeft. Voor de vleeseters voor je de groente erin gooit kook het water een half uurtje of iets langer op een lage pit met 1 of 2 kippepoten. En groente niet te fijn snijden en een kwartiertje koken is zat. Hoe rauwer de groente des te gezonder het is.

Omschakelen naar gezonder.

Omschakelen naar een gezonder eetpatroon kan je stapje voor stapje doen. Het is ook een bewustwordingsproces. Je wilt weten wat je in je mond stopt en ook die van je kinderen. 

Kies voor jezelf!

De mensheid bestaat al 160.000 jaar door eten van natuurlijke voeding, daar ga je niet dood van en daar wordt je niet ziek van. Ziek wordt je van giftige stoffen die aan ons eten worden toegevoegd. Een mens eet jaarlijks al 2,5 kg bestrijdingsmiddel, ik durf niet eens te gissen naar het aantal andere kilo's van additieven die net zo schadelijk zijn die we binnenkrijgen. 1 op de 2 mensen sterft aan hart- en vaatziekten. 12 miljoen mensen per jaar. Dat is ongeveer elk jaar iets meer dan alle inwoners van België. U gelooft toch niet meer dat na 50 jaar onderzoek nóg niet bekend is wat de oorzaak is? We hebben bouwstoffen nodig in ons lichaam!! Geen chemicaliën, Geen kleurstoffen, Geen conserveringsmiddelen, Geen kunstmatige smaakstoffen, enz enz. We zijn onderdeel van de natuur. Als enige van de 5400 zoogdieren die in de gezondheidsproblemen zitten. En de grootste oorzaak is vitaminegebrek en andere voedingsstoffen die ons lichaam echt nodig heeft. Mensen wordt wakker, en accepteer niet dat dit ons lot is.

We kunnen massaal voor ons laten kiezen maar ook massaal voor onszelf kiezen. 

(Onthoud deze best gezonde quote!)

 

Onderstaand een lijst met gezonde vitaminen, mineralen en anti-oxidanten.

VITAMINE B (Anti-oxidant)

Omzetting van koolhydraten naar glucose
Zenuwstelsel
Immuunsysteem

Voedingsmiddelen:
Vette vis (zalm, makreel, sardines, haring, tonijn), Vlees, kip, lever
Melk, eieren, Volkorenbrood, granen, haver, gist, mout, rogge
Groene bladgroenten, bonen

 VITAMINE C (anti-oxidant)

Activator/regulator celstofwisseling
Immuunsysteem, Helen van wonden
Ontgifting, Voorkomen cel- en weefseldegeneratie
Bouwstof voor collageen (eiwit onderdeel van bindweefsel)

Voedingsmiddelen:
Vers fruit en groenten, Orgaanvlees

 VITAMINE D (geen anti-oxidant)

Cholesterol in de huid wordt onder invloed van zonlicht omgezet in vit. D
Samen met calcium belangrijk voor sterke botten en een sterk gebit
Bevordert de opname van calcium door het lichaam
Bevordert de weerstand
Functioneren van de spieren

Voedingsmiddelen:
Eieren, vlees, gevogelte, vetten en olieën

 VITAMINE E (anti-oxidant)

Anti-oxidant van o.a. meervoudig onverzadigde vetzuren
Remming van het celverouderingsproces
Bescherming cholesterol, Vit. A, B en C tegen oxidatie
Bescherming conditie wanden lichaamscellen, bevordering vruchtbaarheid
Voorziening rode bloedcellen van meer zuurstof, verbetering neurologische functie
Tegengaan van de vorming van bloedstolsels

Voedingsmiddelen: 
plantaardige oliën (zoals zonnebloemolie, palm- en raapolie), eierdooiers, graanproducten en melk. Daarnaast zijn ook noten, zaden, groenten en fruit rijk aan vitamine E.

 MINERALEN MET ANTI-OXIDANTWERKING

ZINK
Onderdeel productie anti-oxydantenzymen (SOD)
Onderdeel 160 andere enzymen
Tegengaan veroudering lichaam
Preventieve werking degeneratieve aandoeningen

Voedingsmiddelen:
Oesters, vlees, lever, volkorenbrood, tarwekiemen, pompoenzaad, zonnebloemzaad, linzen, amandelen, eieren, melk

SELENIUM
Onderdeel anti-oxidantenzym, glutathion peroxidase
Bescherming celcomponenten en –membranen
Ontgifting
Bijdrage effectiviteit reparatie-enzymen
Anti-oxidant van o.a. meervoudig onverzadigde vetzuren
Bescherming cellen ogen

Voedingsmiddelen:
Vis, melkprodukten, volle granen, uien, champignons, gist.

KOPER
Synthese diverse enzymen
Vergemakkelijken ijzerabsorptie
Productie van bio-energie
Aanmaak/onderhoud botten
Productie RNA en samen met vitamine C betrokken bij
Productie van bindweefseleiwitten, elastine en collageen

Voedingsmiddelen:
Oesters, krab, kreeft, noten, peulvruchten, groenten en vlees

 IJZER
Vervaardiging enzymen, w.o. catalase (anti-oxidant)
Productie van bio-energie
Groeibevorderende werking
Immuniteit
Aanmaak van maagzuur
Zuurstoftransport bloed in rode bloedcellen

Voedingsmiddelen:
Vlees, m.n. orgaanvlees, eigeel, granen, brood, peulvruchten, spinazie, artisjok, courgette, spruitjes, paddestoelen, bessen, peterselie

 CHROOM
Voorkomen oxidatie cholesterol

Voedingsmiddelen: Vlees, granen, noten, kaas, peulvruchten en biergist

 CAROTENOIDEN MET ANTI-OXIDANTWERKING
(kunnen niet door het lichaam zelf worden aangemaakt)

BETACAROTEEN = provitamine A
Voorkomen van vetzuuroxidatie

Voedingsmiddelen:
Wortels, broccoli

 LYCOPEEN

Voorkomen van vetzuuroxidatie
Bestrijden overmatige zuurstofconcentratie
Hoge concentraties in testikels, bijnieren, prostaat

Voedingsmiddelen:
Watermeloen, tomaten

 LUTEiNE
Voorkomen van vetzuuroxidatie

Bescherming tegen oxidatieve aantasting invallen van zonlicht op ooglens – staar

Voedingsmiddelen:
Spinazie, broccoli, kiwi’s, druiven

 BIOFLAVONOÏDEN MET ANTI-OXIDANTWERKING (vit. P)

In natuur aanwezig in combinatie met vit. C en beschermen vit. C

RUTINE
Verbetering bloedstroom door haarvaten
Voorkoming bloedingen t.g.v. verzwakte bloedvatwanden

Voedingsmiddelen: Boekweit, citrusvruchten en bessen

 QEURCETINE
Vormt onderdeel van vitamine C-complex

Voedingsmiddelen: uien, boerenkool, thee

 SILYMARINE (Mariadistel)
Goed voor lever, Super antioxydantwerking

 GINKGO BILOBA
Gunstig effect op bloedsomloop in hersenweefsel (concentratie, leervermogen)

 PROANTHOCYANIDINEN
Antioxydantwerking op collageenstructuren, celmembranen en bloedvatwanden

Voedingsmiddelen: Druivenpitten, schors van pijnboom

 AMINOZUREN MET ANTI-OXIDANTWERKING

L-TRYPTOFAAN
Voorloper van o.a. serotonine.
Serotonine is grondstof voor vorming hormoon melatonine (ook antioxydant)

 L-GLUTATHION
Krachtigste nutritionele anti-oxidant en schakelt giftige stoffen uit

 TAURINE
Voorkoming oxidatie van cholesterol
Bescherming celmembranen tegen reactieve zuurstofvormen


BIJZONDERE BIOACTIEVE VOEDINGSSTOFFEN MET ANTI-OXIDANTWERKING

 CO-ENZYM Q10
Goed verloop biochemische processen productie bio-energie
Invloed op allerlei lichaamsprocessen
Versterkt werking Vitamine E (herstelt geoxideerde vitamine E)

Voedingsmiddelen:
Granen, noten, zaden, eieren, zuivelproducten, groenten (vooral spinazie), makreel, sardines.

 PANAX GINSENG

 Vitaliteit, welbevinden.

GROENETHEE-EXTRACT
Bevat polyfenolen, goede conditie bloedvaten, lever en antioxidant.

RESVERATROL
Anti-oxidant en preventief tegen hart- en vaatziekten

Voedingsmiddelen:
Wijn en rode druiven

ORAC-TEST:
Minimaal 3.000 – 5.000 ORAC-eenheden uit minstens 5 porties groenten en fruit per dag
voor een optimale antioxidantbescherming.

Gedroogde pruimen 5.770 ORAC-eenheden, blauwe bosbes 2.400 ORAC-eenheden

Like ons op Facebook als onze artikelen u bevallen!

 

Dit artikel is 2508 keer gelezen!

Related Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12345

Populair