Gezonde eetgewoonten voor uw kind

Leer uw kinderen al op jonge leeftijd gezonde en goede eetgewoonten te krijgen door zelf het goede voorbeeld te geven. Dit kan u en uw kinderen het normale gewicht en de groei helpen te behouden. Door het goede voorbeeld te geven leer je ze ook dat ze de goede eetgewoonten later als volwassenen zullen handhaven zodat ze ook dan een gezonde leefstijl hebben.

Als ouder kunt u het gewicht en de groei van uw kind evalueren om te weten of het moet aankomen of moet afvallen. Indien nodig kunt u voor uw kind de voeding aanpassen.

Enkele van de meest belangrijke aspecten van gezond eten zijn de hoeveelheid en wat je ze geeft, bijvoorbeeld:

  • Voor ontbijt Havermout met vers fruit of yoghurt met vers fruit.
  • Vooral banaan zit veel energie in.
  • Mager vlees en vooral minder.
  • Meer groenten en minder koolhydraten. (pasta, aardappels, rijst)
  • Speel met de verhouding van groenten/koolhydraten.
  • Gezonde snacks, zoals fruit en groenten
  • Appelsap zonder toevoegingen of water bij het eten
  • Eet af en toe eens een keer vegetarisch.
  • Vooral peulvruchten zoals bonen / kikkererwten / linzen enz. bevatten gezonde eiwitten.
  • Minder dierlijke eiwitten zoals vlees, melk, kaas, eieren. Bevorderen groei van kanker met factor 4!!

Als je niet weet wat je moet koken voor je kinderen / gezin, zoek dan recepten op internet. Die staan bol van gezonde recepten. Eet ook af en toe eens vis in plaats van vlees. Is weer een stapje gezonder. Probeer te voorkomen dat je kinderen op dieet moeten. Vertel ze ook waarom een snoepje slecht is en dat suiker giftig is. Aspartaam producten is verboden in je eetpatroon. (suiker vrije en dieetproducten, light producten, kunstmatige zoetstoffen) Probeer uw eten met kruiden op smaak te maken i.p.v. een bouillon blokje of kant en klaar pakje kruiden waar het schadelijke en kankerverwekkende E621 in zit. Als u zichzelf verdiept in wat u in uw mond stopt, koopt u bewuster en maakt u betere keuzes voor uw gezin.

U als ouder bent verantwoordelijk wat u uw kind te eten geeft. Zorg voor een ruime keuze gezond eten in huis. Help uw kinderen gezonde keuzes te maken. Laat ongezond eten zoals chips, snoep, frisdrank en sap enz. bij de supermarkt.

Serveer water bij de maaltijd.

Stimuleer uw kinderen om langzaam te eten. Een kind zal zijn honger beter stillen en het eten zal beter smaken als ze langzaam eten. Dwing uw kind niet meer te eten als ze geen honger hebben. De hersenen geven vanzelf wel een seintje. Beloof ze ook geen lekker toetje als ze hun groenten op hebben, dan zullen ze het eten van de groenten als negatief ervaren. Bij een tweede portie geef dan minder dan het eerste portie.

Eet de maaltijden zo vaak mogelijk als een familie samen met elkaar. Probeer tijdens de maaltijden aangename gesprekken te delen, geen tijd voor standje of ruzie maken. Als de maaltijden niet gezellig zijn zullen de kinderen proberen sneller te eten om zo snel mogelijk van tafel te kunnen.

Betrek uw kinderen met boodschappen doen of het bereiden van de maaltijden. Ze zullen sneller geneigd zijn om het eten op te eten waaraan ze zelf hebben meegewerkt.

Leer uw kinderen de gevaren van slechte voeding en vooral de voordelen van gezond eten. Verander uw eetpatroon stapje voor stapje, dan gaat het vanzelf.

 

Dit artikel is 3488 keer gelezen!

Related Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12345

Populair