Brood! Wat eet je eigenlijk?

Als je ooit verpakt brood uit de winkel hebt gegeten dan heb je waarschijnlijk sommige ingrediënten gegeten die verboden zijn in de meeste landen. Zeker weten! We hebben allemaal gehoord van fructose siroop in brood en de risico's. Maar hoe zit het met kippenveren?! Natuurlijk "kippenveren" zal nooit op het etiket ingrediënten staan, dus laten we zien hoe het brood bedrijven lukt om met "natuurlijke" ingrediënten dit te omzeilen.

Waarom is volkoren brood ongezond? De schokkende waarheid. L-cysteine (E920) ​​is een verwekingmiddel dat wordt toegevoegd om deeg sneller te verwerken. Soms wordt het kunstmatig gemaakt, maar meestal komt het eigenlijk van koe hoorns, menselijk haar, en kippenveren die opgelost zijn in zuur om L-cysteïne te isoleren en dan wordt het toegevoegd aan het deeg.

Kaliumbromaat (E924) zorgt voor sterk deeg en vermindert de tijd die nodig is om het deeg te bakken. In Zuid-Korea, China, Brazilië, Peru en de Europese Unie, is kaliumbromaat verboden omdat het nier en schildklierkanker kan veroorzaken.

Azodicarbonamide (E927) versterkt de zachte textuur van brood, maar blijkt invloed te hebben op de gezondheid en veroorzaakt astma en allergische reacties bij sommige mensen.

Fructose glucosestroop helpt rijzen en voegt kleur aan het brood, maar het is geassocieerd met hypertensie, vette leverziekte, metabool syndroom en obesitas.

Geraffineerde granen. Wit brood wordt gemaakt met meel van geraffineerd tarwe, dat betekent dat de tarwe en granen zijn gemalen om de zemelen, kiem en endosperm verwijderen. Dat betekent ook de voordelen en de voedingswaarde van de tarwekorrel werd verwijderd. In feite zijn ongeveer 30 voedingsstoffen verwijderd waaronder graan vezels, essentiële vetzuren, en de meeste vitamines en mineralen. Volgens de wet, maar vaak meer  moeten 5 voedingsstoffen terug worden toegevoegd, "verrijkt" met: ijzer, niacine, thiamine, riboflavine, en foliumzuur.

Zelfs "gezonde" tarwebrood is eigenlijk wit brood met eigenschappen van bruin brood met wat toevoegingen van vezels en kunstmatige karamel voor de kleur . Er zit hooguit 5 gram meer vezels en 1 gram minder koolhydraten in per sneetje.

Misschien zijn alternatieven zoals zelf brood bakken, havermout of een combinatie een optie.

Dit artikel is 1998 keer gelezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12345

Populair